Succesverhalen en gemiste kansen

Een belangrijke taak van GeoForum was het verzamelen van succesverhalen en verhalen van gemiste kansen. Hier volgt een kleine greep uit spraakmakende projecten van Nederlandse bodem. Aanvullingen zijn welkom!

Succesverhalen

2017 - Ontwikkeling Technopolis Delft

Technopolis is een terrein van 123 hectare direct ten zuiden van de TU-wijk in Delft, waar de komende twintig jaar researchintensieve bedrijven en instellingen een plek moeten vinden. Het stedenbouwkundig ontwerp voor Technopolis was gemaakt voordat er een grondig bodemonderzoek had plaatsgevonden en naderhand aangepast aan de uitkomsten van het bodemonderzoek. Op de laagste en natste plek van het gebied staat geen representatief kantoor maar een groene zone. De ontsluitingsweg vanaf de Rotterdamseweg naar de A13 had een hele dure constructie opgeleverd en is nu vervangen door een alternatief traject. Meer informatie is te vinden in het bestemmingsplan. Een artikel van vastgoedbranchevereniging Neprom geeft ook een duidelijk beeld. 

2014 - GeoImpuls werkgroep 'Ondergrond naar de voorgrond' 

In het boekje 'Heeft u overal aan gedacht?' zijn vier succesverhalen opgenomen waarbij vroegtijdige aandacht voor de geotechniek (mede) heeft geleid tot succesvol afgeronde projecten. Het gaat om de verbouwing van het Conservatoriumhotel (zie ook Geotechniek 2012/4 en 2012/5) , het Villapark Eijkelenburg, het UMC in Groningen (zie ook hieronder, 2002)  en de overstortvervanging Boxtel Oost.  

2006 - Onderdoorgang Noord/Zuid-lijn onder Amsterdam CS

Als onderdeel van de bouw van het metrostation Amsterdam CS van de Noord/Zuidlijn moest onder het treinstation Amsterdam CS een bouwkuip worden aangelegd. Deze bouwkuip werd geconstrueerd met een sandwichwand van Tubex-palen en jetgroutkolommen. De beperkte werkhoogte en de kwetsbare historische bebouwing vereisten een bijzondere aanpak. Meer informatie: Geotechniek april 2006, nr.2, p24 en juli 2006, nr.3, p54 (Ontwerp van de sandwichwand onder Amsterdam Centraal Station).

2005 - Parkeergarage 'De Fonteyne' in Vlissingen

In 2005 is in Vlissingen de parkeergarage 'De Fonteyne' met succes gerealiseerd, ondanks de complexiteit van het project met kwetsbare naburige panden. Alles verliep voorspoedig rondom de negen meter diepe ontgraving. Een kort overzicht is terug te vinden in een presentatie van de Gemeente Vlissingen.

2002 - Academisch Ziekenhuis Groningen

Het maken van een drielaagse parkeergarage zonder kelderbodem en met strenge lekkage-eis is geen gemakkelijke opgave geweest. De parkeergarage van het Academisch Ziekenhuis werd daarbij ook nog eens gebouwd dicht naast bestaande bebouwing. Verder varieerde de dikte van de onderliggende potkleilaag sterk, van 23 meter tot vrijwel niks. In het ontwerp werd het diepste gedeelte ter plaatse van de dikste laag potklei geprojecteerd, zodat de natuurlijke omstandigheden ervoor zorgden dat de bouwputvloer niet openbarstte. De geologie heeft hier het detailontwerp gedicteerd. Meer informatie: Geotechniek Special 2002, p62 en Cement 2003/1, p. 77.

Gemiste kansen

2005 - Bouwput Middelburg

Bij werkzaamheden aan een bouwput in het centrum van Middelburg trad uitgebreide schade op bij omliggende panden. De bouwput werd onder water gezet in afwachting van een definitieve oplossing. In september 2005 werd de bouw van het theater in Middelburg - waarvoor de bouwput was aangelegd - helemaal afgeblazen. Frits van Tol (TU Delft/ Deltares) en Mandy Korff (Deltares) klommen in de pen voor een opiniestuk in NRC-Handelsblad. Meer informatie

2005 - N11 bij Bodegraven zakt weg in het veen

Amper negen maanden na de opening van de nieuwe N11 traden verzakkingen op die voor flinke hobbels in het wegdek zorgden. Het consortium N11, verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud, wist de hoogteverschillen door het aanbrengen van extra asfalt weg te werken. De hoogteverschillen in het wegdek werden veroorzaakt door de slappe veenbodem.

2004 - Onjuiste bodemsanering

Op basis van enkele peilbuiswaarnemingen was een locatie niet voldoende gesaneerd. Bij controle-onderzoek met een MIP-sonde bleek de vervuilingspluim tien maal groter. Meer informatie: Fugro presentatie De Quelerij 20 april 2004.

 


 

Overzicht

GeoForum Technopolis Delft (2017) Presentatie parkeergarage De Fonteyne (2005) Brief Bouwput Middelburg (2005) Artikel N11 Bodegraven in Cobouw (2005) Fugro presentatie De Quelerij (2004) Artikel AZ Groningen in Cement (2003)