Geotechniek 2008, nr. 4

Dynamische belastingen door treinen op openstaande diepwandsleuf in Almelo

K. de Bruijn, Ing. E. de Jong, Ir. H.R. Havinga Deltares, Prof. Ir. A.F. van Tol, Geotechniek nr. 4, september 2008, pagina 24

In Almelo wordt de spoorlijn over een lengte van circa 1100 meter verdiept aangelegd. Het treinverkeer wordt tijdens de bouw over een hulpspoor geleid. Vlak naast het hulpspoor wordt een met bentoniet gevulde diepwand gemaakt. De invloed van een treinpassage op de ondergrond en de waterspanningen is met berekeningen vastgesteld. Hieruit bleek dat de stabiliteit van de sleuf op enkele locaties kritiek werd onder invloed van een treinpassage. Vanwege de onzekerheden in de berekeningen en de locaal kritieke situatie zijn metingen verricht. Deze metingen zijn geanalyseerd en hebben geleid tot een verhoogd inzicht in de belasting op de ondergrond en de stabiliteit van de diepwandsleuf. 

Samenstellen van het geotechnisch dossier voor de sluiting van de Ring rond Antwerpen

G. Van Alboom, K. Haelterman, L. Vincke, K. Nulens, K. Van Royen,J. Schittekat, Geotechniek nr. 4, september 2008, pagina 30

Om de drukke verkeersaders in en rond Antwerpen te ontlasten werd de sluiting van de Ring rond Antwerpen vooropgesteld. Voor de samenstelling van het geotechnisch dossier werden de beschikbare geologische en geotechnische gegevens, met behulp van de Databank Ondergrond Vlaanderen (DOV), langs het voorziene tracé verzameld.
Met deze inventaris als basisinformatie werd een uitgebreid programma van in situ- en laboratoriumproeven opgezet en uitgevoerd. Voor de interpretatie van de proefresultaten van laboratorium- en terreinproeven werden statistische recepten toegepast conform EC7. Deze gegevens werden gebruikt om kritische zones te bepalen en zo een uitgebreid monitoringprogramma op deze locaties in het bestek te voorzien. 

Deformation monitoring of the underground metro station Rotterdam CS, a case study

Robert Berkelaar, Lennard Huisman, Cor C.J. Luijten, Geotechniek nr. 4, september 2008, pagina 38

Druk op het openbaar vervoersstelsel heeft ertoe geleid dat er op het moment een aantal mega projecten in en rond Rotterdam Centraal in ontwikkeling zijn. Het gebied wordt ontwikkeld tot een modern vervoersnetwerk. Een van deze werkzaamheden houdt in het uitbreiden en moderniseren van het huidige metrostation. Voor fase 1 vonden werkzaamheden op 1 meter van het huidige station plaats, vanwege de risico’s die hierbij ontstaan zijn monitoringssystemen toegepast. Bij fase 2 werd er vooral gemonitord op het gevaar van refractions. Non-stop monitoring kon direct bepalen of risico’s overschreden werden, en leverde tevens nuttige informatie op over de invloed van de bouwactiviteiten op de omgeving.

Piping phenomenon in earth dams: case histories

R. Vázquez Ballona, M. Alvarez Grima, Geotechniek nr. 4, september 2008, pagina 44

Dit artikel evalueert de factoren welke piping veroorzaakte in vijf “earth dams”, gebouwd in Cuba eind jaren ’80. De dammen zijn gebouwd in een rivierafzettings-milieu met gelaagde grove deeltjes, welke een hoge permeabiliteit hebben. In gebieden waar deze lagen stroomafwaarts onder de fundering van de dam continue doorlopen, is de kans op piping erg hoog.

Frans Molenkamp, Geotechniek nr. 4, september 2008, pagina 48

Eind juni 2008 is Frans Molenkamp officieel met pensioen gegaan. In dit artikel behandeld hij enkele prangende vragen die bij hem zijn opgekomen aan het einde van zijn loopbaan als hoofd van de grondmechanica sectie aan de Technische Universiteit Delft.