Tunnellogistiek op en naast een paalmatras in de polder

W.P. Munsterman, N. Kalle, B. Lietaert, Geotechniek Special Rijnlandroute, augustus 2020, pagina 36

Voor het realiseren van boortunnels is tunnellogistiek van groot belang. Uitdagend was de aanleg van een tunnellogistiek-terrein in een polder met zeer slappe bodemopbouw. Het terrein bestaat uit vele constructies met hieraan gestelde eisen. Integrale samenwerking binnen de disciplines tunnel, kunstwerken, realisatie en GWW, is belangrijk gebleken en heeft geleid tot een goed functionerend tunnellogistiek-terrein. Volledige artikel

 

Ervaringen 1e boorgang tunnel Rijnlandroute

B. van de Water, M.H.A. Brugman, B. Safari, T. Schubert, Geotechniek Special Rijnlandroute, augustus 2020, pagina 42

Een van de uitdagingen van het te boren tracé voor de tunnel van de Rijnlandroute was de passage van het Rijn-Schiekanaal. Door de geringe gronddekking boven de tunnelboormachine onder het kanaal moesten de grenzen van de regeldrukken voor het stabiel houden van het boorfront op een verantwoorde manier opgezocht worden. De eerste boorgang van de RijnlandRoute bracht interessante ervaringen aangaande trillingshinder en een geologische uitzondering met het aantreffen van zeer grof grind en keien. Volledige artikel

 

Bemaling zorgt voor droge bouwkuipen bij de verdiepte ligging N434

B. Peerdeman, L. Lamers, Geotechniek Special Rijnlandroute, augustus 2020, pagina 45

Voor de realisatie van de 2km lange verdiepte ligging en de toeritten van de N434 wordt grotendeels gebruik gemaakt van een bemaling voor het verkrijgen van een droge bouwkuip. De bemaling bestaat uit een freatische bemaling en een spanningsbemaling, zodat er geen opbarsten optreedt. Met behulp van een proefbemaling is een gebalanceerd ontwerp gemaakt, waarbij met relatief ondiepe filters in het pleistocene pakket en een damwand voor maximale barrierewerking een minimaal rondpompeffect optreedt, ondanks de korte afstand tot aan de retourbronnen. De bemaling is zodanig ontworpen dat er geen negatieve impact op de omgeving merkbaar is. Volledige artikel

 

Schoorpalen en gewapend onderwaterbeton rondom diepgeleien waterleiding & een complexe folieconstructie

B. Peerdeman, M. van den Hoogen, T. de Goede, J. van Es, Geotechniek Special Rijnlandroute, augustus 2020, pagina 48

De verdiepte ligging N434 omvat ondermeer een aquaduct en een ecopassage onder rijksweg A44. Ter plaatse van het aquaduct is een waterkelder aangelegd. Onder de waterkelder door loopt een ondergrondse hogedrukwaterleiding welke is aangebracht met een gestuurde boring. Door middel van schoorpalen en een gedeeltelijk gewapende onderwaterbetonvloer is het mogelijk geweest om een droge bouwkuip te realiseren. Een andere bijzonder ontwerp betreft twee folieconstructies voor de ecopassage. De folieconstructies zijn middels (spannings)bemaling droog aangelegd. Volledige artikel