Geotechniek 2009, Special 17th ICSMGE

Building damage and corrective grouting research at North South line project in Amsterdam

Adam Bezuijen, Mandy Korff, Special 17th ICSMGE, oktober 2009, pagina 8

De Noord/Zuidlijn in Amsterdam biedt mogelijkheden voor onderzoekers in verschillende geotechnische vakgebieden. Een lekkage incident had een zware impact op het Noord/Zuidlijn project in 2008. Beschadiging aan gebouwen en compenserende grouting werden bestudeerd op een gebouw met paalfunderingen, dat gedeeltelijk verstoord was door het wegstromen van grond.
Dit artikel presenteert de resultaten voor compenserende grouting en een verhoogd begrip van de invloed op de fundering op deformaties aan gebouwen. Deze innovatieve geotechnische factoren kunnen toegepast worden in toekomstige projecten. 

SmartSoils: A decade of research on biological ground improvement

Leon van Paassen, Waldo Molendijk, Special 17th ICSMGE, oktober 2009, pagina 10

Bouwen op en in zachte, ongeconsolideerde gronden neemt grote risico’s met zich mee, zolang het gedrag van de gronden moeilijk te voorspellen is. In 2003 is er bij Deltares het concept van SmartSoils gelanceerd: grondeigenscheppen veranderen op aanvraag door in de natuur voorkomende biochemische processen in de ondergrond te stimuleren. Door het gebruik van microbiolgische activiteiten in de ondergrond, bepaalde methoden werden ontworpen om waterlekkages te dichten en om zand te cementeren in zandsteen.
Dit artikel vat deze SmartSoils ontwikkelingen samen en gaat in op nieuwe ontwikkelingen welke op dit moment gaande zijn. 

Micro Tunneling piles: an innovative foundation system under Amsterdam Central Station

O.S. Langhorst, G.N.R.G. Colard, B. J. Schat, Special 17th ICSMGE, oktober 2009, pagina 12

Voor de voltooiing van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam een nieuw metrostation onder Amsterdam Centraal Station is in aanleg. De twee muren voor de ontgraving onder de sporen bestaan uit stalen Microstunnel palen (MT-palen) met een in elkaar grijpend systeem verbonden met elkaar. Deze muren verzorgen de grond- en waterkerende functie en de draagkracht voor de bovenliggende liggende spoorvoorzieningen. Door het gebrek aan werkruimte zijn de MT-palen gemaakt van aan elkaar vastgeboutte stalen ringen. Het MT-paal systeem is gebaseerd op horizontaal microtunneling, waarvan de techniek is aangepast voor verticale toepassing. Het boor en installatie proces zijn voornamelijk geperfectioneerd tijdens de constructie van de eerste muur (westelijke muur), door aanpassingen aan het snijwiel en het in elkaar grijpend systeem en door een verbetering van het opvullen van de ruimte tussen de grond en de MT-paal. 

Foundation of a Coal/Coke Stockyard on Soft Soil with Geotextile Encased Columns and Horizontal Reinforcement

Dimiter Alexiew, Special 17th ICSMGE, oktober 2009, pagina 16

ThyssenKrupp Steel (TKCSA: ThyssenKrupp Siderúrgica do Atlântico) bouwt een nieuwe staalfabriek in het laaggelegen gebied bij de Braziliaanse kust in de buurt van Sepetiba. Naast een staalfabriek omvat het project een 380.000 m2 opslag voor grondstoffen. Het gebied bestaat uit zeer slappe kleigronden van wel 20 m dik, waarbij de grondwaterstand zich net onder het oppervlak bevindt. Naast de opslag van circa 13 m hoog, bevat het gebied ook vervoersbanen voor de zogenaamde stacker/reclaimers vergelijkbaar met de excavators in de dagbouw. De focus van deze publicatie ligt op de fundatie oplossing voor de coal/coke opslag en de vervoersbanen onder deze extreem uitdagende geologische condities.

Deep Mixing for dyke improvement in the Netherlands

M. de Kant, A.G. Wiggers, Special 17th ICSMGE, oktober 2009, pagina 18

Op plaatsen waar traditionele dijk versterking methoden, zoals dijkverbreding en/of het aanbrengen van een berm, door bebouwing niet mogelijk zijn is ‘deep soil mixing’ een van de meest veelbelovende dijkversterking technieken. Deep soil mixing is in 2007 door Rijkswaterstaat goedgekeurd als dijkversterking techniek na een uitgebreid onderzoeksprogramma.
Een veldproef staat gepland voor 2009 om de haalbaarheid van het deep soil mixing in een dicht verstedelijkte dijksectie langs een van Nederlands hoofdrivieren. In een samenwerkingsverband met Hakkers en Keller-LCM, Royal Haskoning is verantwoordelijk voor het ontwerp van een grondverbetering lay-out, zonder de bestaande infrastructuur te onderbreken, welke voldoet aan de strikte Nederlandse veiligheidsvoorschriften voor dijken. 

Maasvlakte 2: extension of the port of Rotterdam

H. E. Brassinga, G. Kant, Special 17th ICSMGE, oktober 2009, pagina 20

De haven van Rotterdam wordt uitgebreid met Maasvlakte 2 om de groei van het aantal schepen af te kunnen handelen. Maasvlakte 2 is gelegen ten westen van de bestaande haven, in de Noordzee, en zal voornamelijk voor containers en chemische clusters gebruikt gaan worden. Uitgebreide studies hebben de optimale vorm voor het gebied bepaald, met minimale effecten voor het gebied, een hoge veiligheidsfactor en een duurzaam ontwerp zowel tijdens uitvoering als ook in toekomstig gebruik. De uitvoering van Maasvlakte 2 focust op twee doelstellingen: versterken van de positie van de haven van Rotterdam en het verbeteren van de leefomstandigheden in rondom Rijnmond.